torsdag 17 juli 2008

Badflicka



Sommaren började tidigt i år som ni kanske minns. Redan i början av maj infann sig badvädret (för att lysa med sin frånvaro sedan dess). Det var då jag tog ett helt gäng somriga foton, vid en helt vanlig badsjö i Mellansverige. Efter en stunds lekande i Photoshop hade jag redigerat en väldigt alldaglig bild med bleka svenska färger och fått ett riktigt häftigt resultat, i alla fall tycker jag det.

Ilonas underbara somriga kit passade sedan perfekt till fotot. Snirklarna i Heidi Swapp-pappret ger illusionen av vattenstänk och det mörkare bakgrundspappret ramar in så härligt tycker jag. Det är förresten ett papper som är från Chatterbox och har ett flockat mönster som inte bara är vackert att se på utan även känns vackert. Det är nästan synd att stoppa layouten i en plastficka. Alla dekorationer och bokstäver finns med i kitet, och trots att jag nu gjort två loer till så finns det mer än nog för minst en lo till kvar så det är verkligen ett generöst kit kan jag lova!


En kort beskrivning av hur jag redigerade bilden

Jag började med att ge bilden mer kontrast och göra de mörka partierna mörkare och de ljusa ljusare. När jag gör det ändrar jag kurvorna när bilden är inställd till Lab-färg (du kan följa beskrivningen som finns här på Moderskeppet, men istället för att välja kanalerna a och b väljer du bara kontrast), därefter växlade jag tillbaka till rgb-färg, lade på ett filter som heter ”Posterize/posterisera” och slutligen ändrade jag färgerna via menyn ”Selective color”. Posteriseringsfiltret förändrar färgen på bilden så du kan testa att göra samma sak utan att ändra kontrast i bilden.

3 kommentarer:

  1. Resultatet blev ju hur fint som helst, man kan ju tro att ni var utomlands och inte i en sjö i Sverige.
    LO:n är superfin med sina färger och alla blommorna är underbara

    SvaraRadera
  2. Tack för beskrivningen hur du redigerade bilden. det är kul att kunna testa själv också

    SvaraRadera
  3. En helt underbar Lo också!

    /Anne

    SvaraRadera