onsdag 14 januari 2009

Smulans minialbum januari

Jag valde ett chipboarminialbum med tabs från Three bugs in a rug att scrappa. Det är en present till en vän som nyss har fyllt år. Jag vet att hon affirmerar mycket så här har jag gjort en albumstomme där hon kan fylla på med fler sidor själv och samla sina favoritaffirmationer på ett och samma ställe. Jag vet också att hon tycker om solrosor så det fick bli en stor sådan på framsidan. :) Solrosor ser så härligt glada ut och representerar det goda och positiva här i livet tycker jag.


Jag provade få lite sammanhållning i albumet genom att limma på ett orange Basic Grey papper från deras kollektion Ambrosia på alla högersidor förutom den sista. Jag valde ut kloka citat och skrev ut dem på skrivaren med svart text och olika fonter.


Upplägget på albumet upprepas. En vänstersida med ett foto följt av en orange högersida med text och en overlay/transparencies mellan de två. Eftersom albumet är en gåva så valde jag neutrala blomster och naturfoton utan människor.



En del utav citaten är valda med tanke på att kvinnan som ska få albumet har läst "The secret"



Ett foto utav en porlande fjällbäck att försjunka in i.

Tacksamhet är en utav de allra viktigaste sakerna här i livet så lite inspiration kring den fick också plats.


Overlayen med texten här är Primas nya läckra feuille de collage transparent. Eftersom albumet är ca 15x15 cm och transparenciesen är uppdelad i fyra olika motiv på ett 12" ark så fungerade det utmärkt att dela den i fyra delar och använda dessa som mellansidor. Jag gillar verkligen effekten av lager-på-lager och den härliga känslan av skugga och djup. För att ytterligare få sammanhållning i hela albumet har jag provat att begränsa antalet färger som jag har använt mig utav. Grönt och orange med inslag av rött och gult. Varma färger med en varm önskan om allt gott.

Sista uppslaget i albumet skiljer sig från de övriga eftersom jag har använt mig utav ett ljusgult/vitt papper och en transparencies som jag har gjort själv genom att skriva ut ett bildcollage på OH-film. Det är samma OH som jag har klippt itu och använt på framsidan.

Affirmera mera! :D

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Men jösses så fint detta var! En kanonbra idé och bara hur läckert som helst! Tack för inspirationen!

Anonym sa...

Grymt snyggt vännen, läckra bilder o kloka citat..kanon!!

Helena sa...

Åh, vilket härligt album. Vilken värme de förmedlar :)

Emma sa...

Kanonsnyggt!! Så läckert med overlays.