måndag 21 december 2009

Har ni klätt granen ännu?

Granar hör ju verkligen julen till och även om man inte vill ha eller har plats för en stor gran så kan man enkelt pyssla små dekorativa granar med sina scrapsaker.
Det enklaste är att köpa färdiga styrolitkoner att dekorera men jag hade inga sådana hemma så jag skar till oasisblock, målade dem vita och dekorerade. Jag stoppade även ner oasis i krukorna och till stam använde jag små pinnar som jag klippte ur en trädgårdsbuske hemma på gården. Jag stack först ner pinnen i krukan och sedan tryckte jag fast granen på pinnen. sedan var det dags att börja dekorera. Jag valde att göra en gran med enbart knappar som jag fäste med vita knappnålar och en gran med band och spets. Det finns massor av fina band i butiken, kolla till exempel in det här med snöflingor eller den här dekorativa spetsen.

Granen med knapparna dekorerade jag inte i övrigt förutom att jag hällde över lite glitter men bandgranen dekorerades med primablommor, brads och pärlor. Banden fäste jag med dubbelhäftande tejå + nålar och blommorna hålls på plats med enbart de istuckna bradsen.

Krukorna är vanliga lerkrukor som jag köpte för en billig penning i mataffären och målade själv. Först ett tunt lager gesso, sedan Tim Holtz crackle paint, genomskinlig + den grönaktiga "peeled paint". Färgen är väldigt effektfull och enkel att använda. Man stryker på ett lager och eftersom den torkar så kracklerar färgen av sig självt. Bilderna är klickbara till större storlek och då syns den läckra vintagestrukturen i detalj. För att distressa krukorna och få dem att se lite extra gamla och slitna ut så åkte sandpapperet fram. Hoppas att ni blir inspirerade till att pyssla egna små granar när ni får en stund över i julstöket :)

Hoppas att ni alla får en varm, mysig jul med många klappar och kramar!

Penslarna jag har använt på bilderna tillhör K.pertiet hos www.designerdigitals.com

2 kommentarer:

Monika sa...

Oj så läckert!!! Helt underbara granar!!!

Annyt sa...

Waaoooooww Smulan, vilka vackra granar!! Hoppas att du får en skön Jul, kramar i massor/ Anna