söndag 6 maj 2012

Håll i hatten!

Om man blir bjuden på fest med tema - "Håll i hatten" vad gör man som scrappare då? Jo, naturligtvis skapar man en hatt med cardstock, papper, bling, blommor, fjädrar, metallfjäril, band och pärlor.  Jag tänkte först altra en turkisk yoghurt burk men ibland är det lättare att börja från början.

Jag gjorde en tub av cardstock som jag klätt med en vintagepåse. Jag ritade sedan en cirkel och klädde den också med vintagepåse och klistrade fast den som lock/topp på hatten. Jag klistrade ett snygg band runt kanten ovanpå hatten och ett sidenband nertill. Sen dekorerade jag hej vilt. Jag tänkte sätta dit ett flor men gav upp tanken för det hade nog bara varit i vägen.

Från framsidan.




Från sidan - här ser man öljetten där jag trätt ett svart
gummiband.
Andra sidan

Speciellt nöjd blev jag faktiskt med den fina rosetten baktill. Jag knöt rosetten och sedan veckade jag bandet som hänger ner, jag använde mig av limpistolen och satte några duttar lim och klämde till.


Rosett med veckade band
 
Tvungen att sätta lite blommor på toppen också.

Ha en bra dag!

PS: Festen blev jättetrevlig med många hattar i olika storlekar och modeller. DS

Material:
Vintagepåse
Cardstock (kvittar färg för den syns inte mer än att man tittar inuti)
Band från mina egna gömmor men Ilona har jättefina band i affären både i metervara och i färdiga förpackningar
Cardstock i brunaorange toner och svart till blommorna ("homemade")
Metallcharms i lite kopparton, jag använde en fjäril men det finns en jättesnygg blomma i metall som också hade varit snyggt.
Pearlmaker
Rött pärlband i metervara finns i fysiska affären i svart, rött, vitt och vintervitt.
Marta Stewart Edger stans doily lace punch
Fjäder
Svart gummiband och svartbruna öljetter till hakbandet.

2 kommentarer:

Lotta Feldt sa...

så fin, påminner om den jag hade i huvudet... men jag skulle ha en kant nere till.

tror jag skippar min för din var så fin :)))

du e duktig du vännen
kram

Marie Linder sa...

Tack Lotta! Men vi är nog båda "karl" för sin hatt :)