söndag 21 oktober 2012

Lika men ändå så olika - 3 flip-album

Jag har gjort tre små album, av typ "Flip-album". De har samma uppbyggnad men jag gjorde dem med olika stilar på pappren.  Det är roligt att se hur mycket ett pappersval betyder egentligen för helhetsintrycket.

Det första albumet är mer åt det ljuva hållet. Papper från Pion Design "Från mitt hjärta" som går i svagt rött, rosa och vitt.


Det andra albumet är mycket mer kraftfulla papper från Prima "Moulin Rouge". Mustiga färger, cancan och Paris. Här passar ett strumpeband bra som stängning.


Det tredje albumet är gjort med de fina papperen från Fab Scraps  "Heritage". De är mer åt vintagehållet, tror jag. Jag upplever de inte som ljuva fastän där är fina blommor på papperna.


Som jag berättar på videon så ändrade jag en aning på konstruktionen när jag gjorde det tredje albumet. Jag ville testa hur det blev med chipboard på fram och baksida istället för bara cardstock. Det blev bra, lite stadigare. Men den största skillnaden blev nog ändå när jag la till ett 1/4" mellanrum mellan några sidor. Detta mellanrum betyder att man kan dekorera sidorna utan att det blir för tjockt, en blomma eller två är ju aldrig fel.

Titta gärna på videon så ser ni hur de tre albumen fungerar.



Ha en bra dag!

Material:
Cardstock i svart, lila.
Mönsterpapper:
Album 1: Pion Design "Från mitt hjärta"
Album 2: Prima, Moulin Rouge finns som stack 12x12 också
Album 3: Fab Scraps "Heritage"

Tutorial av Angelwings14100 som har en kanal på YouTube.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar