fredag 22 februari 2013

Canvas.....

Ibland får jag för mig att göra en liten tavla... Det tog lång tid för mig att börja med mixed media, egentligen började jag i somras. Mest för att jag inte visste vart jag ska ha allt.... Men små tavlor är så skoj och de kan man ju byta ut allt eftersom....

När jag fick två canvastavlor av Ilona, i stl 15x15 cm, och två nyinkomna masker så blev jag riktigt glad! Jag var riktigt sugen på att göra en hustavla och tog helt sonika tag i projektet....

Jag började med att gnugga ut blå akrylfärg genom den nya Donna Downeymasken. Drog över med lite turkos färg och sedan vit akrylfärg genom Primas nya regndroppsmask. Men eftersom mixed media handlar om lager på lager så blir lagren ibland lite osynliga. Jag blandade ut vit akrylfärg med mycket vatten och duttade i överkant på canvasduken, sprayade med mer vatten så färgen rann neråt över duken. På så sätt får man ett vitt ljust fält i botten, då den vita färgen torkat så duttade jag ut blå akrylfärg genom punchinella ur egna gömmor.... Sen klippte jag ut huset, skuggade med olika färger från gömmorna samt grå Gelatokrita. Gamla rubons fick ge extra struktur..... Så läckert!

För att fästa alla papper och sedan avsluta hela sidan så den är avtorkbar, så har jag använt favoritlimmet Mod podge!!

Längst ner till vänster skymtar man Donna Downey-masken

Som små vita prickar bakom huset anar man regndropparna som blev av Prima-masken....

Ha en underbar helg!
/Helene - webmosterhelene

Material jag använt:
Canvasduk, 15x15 cm
Papper: Authentique "Bundle"
Masker: Prima "Turkish Grunge", Donna Downey "Raindrops" (regndroppar)
Färger: Adirondack Dabbers "Sailboat blue" (blå), Adirondack Dabbers "Pool" (turkos), Adirondack Dabbers "Snowcap" (vit), Gelato "Neutral" (grå krita)
Lim: Mod Podge matte
Stämpelfärg: StazOn "Jet black" (svart dyna)

Privat: rubons, färger att skugga med

Inga kommentarer: