söndag 24 mars 2013

Två bakelser - med Melissa Francis

Vintage, shabby chic, grunge, steampunk, retro osv. Det finns många stilar inom scrapbooking. Dekorationer av tyg, papper, metall och annat material. Ja, det finns en uppsjö att frestas av.
Det roliga är att man kan hoppa från den ena stilen till den andra och testa "vem är jag?", "vilka papper trivs jag bäst med?"

Jag själv tycker om att testa lite olika stilar men... jag tror nog att jag personligen lutar åt det lite mer vintage. Vad är då skillnaden mellan vintage och shabby chic? Ibland tycker jag papperna är nästan samma men att shabby är lite klarare i färgerna, lite mer vitt och rosa medan vintage har en aning blekt, brunt, beige och lite vinrött över sig. Ni har kanske någon bättre förklaring.

I alla fall - jag skulle göra ett litet album till en arbetskamrat. Hon behövde någonstans att sätta skolfoto på sina barnbarn. Hon tycker om beige, vitt, brunt. Jag strosade runt nere hos Ilona på Skaparlusten och vände och vred på alla papper. Till slut valde jag Melissa Francis vackra papper "Attic Treasures"

Attic Treasures First Class mail - Melissa Frances - PA395Attic Treasures Madonna Collage - Melissa Frances - PA393

Eftersom det var de mindre skolfotona som skulle in i albumet behövde det inte vara så stort. Det blev 4½ x 6" eller 11,5 x 15 cm. Jag gjorde samma typ av album som jag ska visa på Scrap och Pearl eventet i Globen i april, fast denna gången gjorde jag albumet stående.

Stående
Liggande  
Jag tyckte jättemycket om hur albumet blev så jag var tvungen att göra ett till mig själv. Samma papper men på andra ställen i albumet, om ni förstår vad jag menar.



Om ni vill bläddra i albumet kan ni titta på filmen:
Ha en bra dag!

Material:
Tunn chipboard till rygg, fram- och baksida.
Cardstock till sidorna.
Mönsterpapper Melissa Francis "Attic Treasures"
Tim Holtz Pocket Envelope Die 
Tim Holtz Tag and bookplates Die

Martha Stewart edger doily lace stans.
Metalletiketthållare från Reprint
Seambinding
Spets
Söndriga halsband
Diverse stämplar
Nellie Snellen ros- och bladstans

1 kommentar:

  1. du gör fantastiska album, jag blir otroligt inspirerad av dina alster
    hälsningar Annette

    SvaraRadera