söndag 5 januari 2014

Långsmalt minialbum 4½" x 8½" -projekt nr 3 med Timeless från Bazzill

Då var det dags för projekt nr 3 med de fina papperna från Bazzill Timeless. Nu börjar det bli ont om mönsterpapper. Jag hade lite mer cardstock kvar. Hur skulle jag få det att räcka? Vilken typ av album skulle jag göra? Mönsterpappret fick bestämma och då blev det  4½" x 8½" ( ca 11,5 cm x 22 cm) utanpå och sidorna i cardstock är 4 1/4" x 8 1/4" (ca 11 cm x 21 cm ) vilket betyder att jag kunde skära ner mina mönsterpapper till 4" x 8" ( ca 10 cm x 20 cm) och fick då ut 4 st bitar på varje ark.

I mitt första album i serien var dekorationerna mest vita, man fick en känsla av att albumet var väldigt ljust. Det andra albumet, påsalbumet, valde jag medvetet att göra så att man fick en mörkare känsla och lät dekorationer och blommor gå i svart och natur. I detta, det tredje projektet, ville jag ha lite mer färg, vinrött och naturfärg är väldigt snyggt ihop så jag kompletterade med vinrött cardstock.

Jag blev helnöjd med färgkombinationen. Det naturfärgade som ni ser på bilden är två lager silkespapper som jag klistrat ner med Gel matt medium. Jag har medvetet gjort albumets utsida lite åt det striktare hållet, kändes bra. Det som pryder rygg är ett jättefint band i vinrött med naturfärgade prickar - ursnyggt band (är ju lite svag för prickar).

Jag har satt in lite av mina vintage foto i albumet så att ni kan få en känsla av hur det fungerar.

Till dekorationer har jag mest använt stämplar som jag sedan klippt ut och stuckit in lite här och var. En stuvbit snyggt gardintyg i precis rätta färger, lite bruna papperspåsar och vinrött cardstock fick bli blommor, som jag gjorde med hjälp av Tim Holtz Tattered Flowers, även den långsmala diesen.

Som ni kanske vet får ni titta in på YouTube för att se när jag bläddrar i albumet



Ha en bra dag!

Material:
Bazzill Basic Papers "Timeless"
Cardstock Bazzill "Crabapple Dark"
Fiskars kantstans
Tim Holtz Dies: etiketthållare, Tattered flowers stor och liten, Tattered flower garland, Baroque, Coin Enveleope
Distress ink pad
Stämpel dyna från Memento
Metalldekorationer
Spellbinders: Labels one, Floral Ovals, D-lites Fantastic Flourish, D-lies Medallion four
Magneter från You Do
Stämplar från Prima bla: "maskinsöm" . Stämpelset från Lyric.
Stämpel från G45: Secret Garden
Gel Medium Matte eller Mod Podge som finns i två storlekar.
Gel Heavy Gloss till metalldekorationer
Band, vinrött med prickar från Reprint
Vintage bilder: A4 ark, 12x12 ark
Vintage vykort

Video på de  två tidigare albumen:







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar