måndag 15 september 2014

Kreativitet - ny ATC-utmaning

Då är det redan 15 september och tid för en ny ATC-utmaning. Till denna utmaningen behöver man främst tre saker: fantasi, kreativitet och ostädat, och det är ju vad de flesta scrappare har, eller hur?

Prima "Stationer's Desk"
Gör ett ATC av vad du just nu har runt omkring dig, det är den enda "regeln" att följa sedan är det fritt fram.

Jag håller på med Primas Stationer's Desk och har jättemycket små bitar, vissa kan t o m betecknas som pyttesmå. Men ett ATC-kort är ju inte stort 2½ x 3½ inch så det behövs inte så stora bitar för att fylla den ytan.

Eftersom vissa av mina papper är ljusa och andra lite mer åt det mörka hållet så tänkte jag - ett manligt och ett shabby chic. Jag började med det manliga och hittade lite lämpliga bitar, räfflade upp kanterna, distress med Walnut Stain och sedan klistrade jag ner lager på lager. När min kreativitet behöver ny styrka så är det en kopp kaffe och en stunds avkoppling med en tidning som gäller för mig, alltså har jag ofta tidningar runt omkring mig och i den hittade jag en lämplig bild. Svart cardstock som bas.


Shabby chic eller vintage? Jag är lika osäker varje gång och hamnar säkert i en egen stil "shabby vintage". Jag valde små bitar av rött och några ljusare papper, ingen mörk distress utan använde gesso för att få en skamfilad yta, räfflade kanterna. Jag samlar alla min stumpar av band och spets i en påse och där brukar jag alltid hitta fynd, så även denna gången.


Samma teknik men oj vad olika de blev. Ni får också gärna göra fler ATC, fota och skicka in.


Det finns vissa regler när det gäller ATC men eftersom vi inte byter i ordets egentliga mening så är det bara storleken som är ett krav.
  • Måste vara 2,5 inch x 3,5 inch varken mer eller mindre, vilket i cm blir 6,4 cm x 8,9 cm. Formatet gör att korten passar i samlarplastfickor som finns att köpa för fotbolls- /ishockeybilder eller visitkort.
  • ATC-kort brukar delas in i unika (som görs ett och ett, helt individuella), editioner (ett helt set med identiska kort) och serier (som har samma ”tema” men inte är likadana). Alla ATC-kort märks med namn, årtal och epostadress eller annan kontaktinformation. Serier ska numreras.
  • ATC byts, säljs inte.
Sammanfattning:
Tema: Vad har du på ditt scrapp-bord?
Period:15 september - 15 oktober
Vill du vara med och leka så skapa ett ATC, fotografera det, skicka fotot tillsammans med ditt namn till mig på mailadress:  atcskaparlusten@gmail.com senast 15 oktober 2014 så lägger jag upp ert foto i ett inlägg på Skaparlustens blogg någon dag efter tiden gått ut.

Ska bli roligt att se vad ni hittar på.

Ha en bra dag!

PS: Nytt tema presenteras 15 oktober 2014 här på bloggen. DS

Nyfikna på tidigare byten, klicka på ATC-byte under Etiketter lite högre upp på höger sida.

Inga kommentarer: