tisdag 15 september 2015

ATC-utmaning 15/9 - 15/10 2015 - "Distresser + stämpel+ ...."

För denna periodens utmaning tänkte jag att Tim skulle få vara med och leka.

Ni ska börja med en vit bas och färga denna med distresser samt använda en eller flera stämplar. Det är distressdynorna som ska användas men hur ni väljer att få ner färgerna på era ATC är helt upp till er.

När bakgrunden är infärgad plocka då fram en eller flera stämplar och stämpla på kortet. Om ni känner att ni inte kan stoppa efter stämplarna får ni gärna använda en stencil också. Ni får gärna berätta för oss andra vilken teknik ni använt.

Här följer en beskrivning på hur jag har gjort:

1) Jag stämplade med en stämpel (trästämpel) på vit cardstock. Sedan tog jag min vattenpensel och distressdynor och färglade motivet. Jag färglägger sällan och är inte duktig på det men när det någon gång händer så gillar jag att använda distressdynorna och min pensel.

Marie Linder
"Fresia"
























2) Jag skar till en bit akvarellpapper för nästa ATC. Jag tänkte använda rätt mycket vatten så jag tyckte det var bäst, men det går med cardstock också. Jag tryckte de olika blå/turkos distressdynor mot min non-stick-sheet och sprayade sedan med vatten. Därefter drog jag mitt ATC hit och dit och blandade färgerna. Sedan tog jag fram vintage photo och gjorde likadant, försökte då få det längs kanterna på kortet. Stämplade med lite olika stämplar. Använde sedan Black Soot tillstammans med en textstencil. Spash med lite orange distressdyna där jag gjorde likadant men plockade upp färgen med en pensel.

Marie Linder
"Art is..."





























3) Till det sista ATC-korten använde jag en Spellbinders dies, en oval, och inkade inuti ovalen. Sedan tog jag bort diesen och stämplade med två stämplar, en linje runt kanterna och så var det också färdigt. Det blir effektfullt att färga på detta viset. 

Marie Linder
"Oval"
























**********


Det finns vissa regler när det gäller ATC men eftersom vi inte byter i ordets egentliga mening så är det bara storleken som är ett krav.
  • Måste vara 2,5 inch x 3,5 inch varken mer eller mindre, vilket i cm blir 6,4 cm x 8,9 cm. Formatet gör att korten passar i samlarplastfickor som finns att köpa för fotbolls- /ishockeybilder eller visitkort.
  • ATC-kort brukar delas in i unika (som görs ett och ett, helt individuella), editioner (ett helt set med identiska kort) och serier (som har samma ”tema” men inte är likadana). Alla ATC-kort märks med namn, årtal och epostadress eller annan kontaktinformation. Serier ska numreras.
  • ATC byts, säljs inte.
Sammanfattning:
Tema: "Distresser + stämpel"
Period:15 september - 15 oktober 2015
Vill du vara med och leka så skapa ett eller flera ATC, fotografera det, skicka fotot tillsammans med ditt namn till mig på mailadress:  atcskaparlusten@gmail.com senast 15 oktober 2015 så lägger jag upp ert foto i ett inlägg på Skaparlustens blogg någon dag efter tiden gått ut.

Ska bli roligt att se vad ni hittar på.

Ha en bra dag!

PS: Nytt tema presenteras 15 oktober 2015 här på bloggen. DS

Nyfikna på tidigare byten, klicka på ATC-byte under Etiketter lite högre upp på höger sida.

Inga kommentarer: