onsdag 27 april 2016

Tutorial, som utlovat. =)

Ni blev lovade en beskrivning av hur jag gjorde min Art Journal sida förra veckan. Här kommer den.
Jag gav mig på en tavla, 30x30 för att kunna ta kort på hela proceduren och nu hänger tavlan faktiskt inramad här hemma, med en fin Prima tavelram.


Det finns olika sorters pigment pulver men det är samma princip och fungerar på samma sätt. Här finns massor av fina färger att välja mellan. 
http://www.skaparlusten.se/farger-pennor-mm/color-burst/color-burst-farg-pigment/1219

Jag använde tre färger. Grön, gul och röd.

Jag kunde inte låta bli att göra en liten bakgrund först genom att göra en överföring med bokpapper. Älskar man lager på lager så gör man. Hihi
 
Givetvis grundar du din bakgrund med Gesso innan du sätter igång. Speciellt nu då vi kommer använda mycket vatten. 



  • Lägg på ett lager med Molding Pasta genom en mask. Jag har använt Cobblestone. Det finns flera masker med effekten av sprickor eller liknande. De passar bra till detta projektet.
  • Innan pastan torkar, häller du på embossing pulver som fastnar i pastan. Jag har använt Tim Holts Distress, som blir matta när de torkar och ger en sandig yta.


  • Värm så att pastan torkar och embossingpulvret smälter.
  • "Puffa ut" pigmentpulver som du känner på din bakgrund.


  • Spruta på vatten och se hur pigmenten vaknar till liv.
  • Öka vattenmängden och låt färgen rinna runt på ytan.

  • Lägg till de andra pigmentfärgerna på samma sätt.  Du kan även fukta upp ytan innan du sätter på pulvret. Då aktiveras pigmentet direkt när du lägger på det.

  • Torka mellan varje lager. Då ser du hur det ser ut och kan fortsätta bygga vidare.


  • Och lägg på lager, efter lager, efter lager, tills du är nöjd med färgerna och djupet osv.


  • Varje gång du sprutar på vatten så aktiveras pulvret igen. Det gör att det blir en väldigt levande process, men när du lärt dig hur det fungerar så kan du kontrollera processen ganska mycket ändå.
Sluta när du känner dig nöjd. 
Lycka till!
Kram Tabita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar